team-dixon

Direktlänk till inlägg 2 juni 2012

Arbetande Turbo Dixon

Av Annette Olsson - 2 juni 2012 14:59

Jag har blivit ägare till en Turbo, en Ferrari som inte kräver dyr bensin eller eget garage. Han nöjer sig med det som Reinfeldt vurmar för: arbete, arbete och arbete. Dixons belöning är arbetet i sig själv, vilket ju är avundvärt för många hundägare. Han inte bara älskar arbete han kan själv  Jag frågar mig själv men jag då? Var kommer jag in i bilden?

Matte bara presenterar möjligheterna att göra rätt och Dixon gör rätt   Jag har lärt mig att Dixon måste rastas åtminstone 1 timme innan sökträningen. Så gjorde vi idag. Första släppet, springer han ut ca 100 meter och sökar av enligt regelboken. Matte gör ett skick på ca 1000 kvm och hinner givetvis inte med   Dixon tar figgarna men stanar inte kvar, har inte tid måste jobba mer  Andra släppet tar han tre figgar och stannar kvar och pussar någon extra mycket  Jag lovar det går snabbt men är mycket övertygande. Påviset blir med lös Dixon annars hinnar han visa 2 gånger, fattar du inte matte?  Jo, jag fattar men nu måste vi vara lite fokuserade!

- Jag är väl fokuserad jag vet ju precis vad och hur det ska göras   Likadant på tomma slag, han visar klart och tydligt, här finns ingen  Min hjärna bara inte fattar hur han vet så väl hur han ska springa för att täcka av stora områden med mycket bråte. Men han springer snabbast av alla....... söker vind som om han inte gjort annat  . 

Jag tror på att låta hunden upptäcka glädjen av arbetet innan jag ställer krav. Detta är med råge uppnått.

Nu måste jag befästa sökrutor och få figgarna att upphålla denna Ferrari en liten stund till,  lugn inkallning, så vi kan ha ett påvis i koppel. Men visst är jag nöjd, vilket råmaterial att arbeta med.  

Sök/miljögruppen är en fantastisk upplevelse där vi alla hundförare slås med häpnad! Hundarna kan    vi ska bara belöna beteendet, vilket ju gäller i all hundträning. Underbart att se alla dessa stolta hundar och förare! Tacksamma, lyhörda och stuntals gråtfärdiga av stolthet.  

Tre dagar i veckan ägnas åt denna träning och Dixon får ju stå undan en del för övriga. Men detta tar han igen med råge.

Spårträningen på söndagar känns som rena vilodagen, matte behöver bara bry sig om Prinsen!

Just nu längtar jag mer än någonsin till semester, då vi kan träna och matte känner sig utvilad.  

Slutledning: Hundträning är balsam för själen och skapar balans,    till människans ondska    och ger förundran över hundarnas intelligens och medfödda förmågor.   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Olsson - 18 oktober 2015 15:00

Söndag 18 oktober   En fredagskväll i september 2014 hörde jag ett skrik från häcken till min infart. Det var mörkt och genast började jag försäkra mig om det var innanför staketet eller utanför. Viktigt med tanke på att Dixon måste kunna släppas...

Av Annette Olsson - 26 juli 2015 18:00

Söndag 26 juli 2015   Semester     Starten blev blöt i flera bemärkelser, ösregn i två veckor. Toalettstolen dröp av kondens och ständigt rinnande. Bilen reparerad för pengar som stod som spön i backen.  Parasollet kasserat, grillen sönderros...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards