team-dixon

Direktlänk till inlägg 8 mars 2014

Japansk Kimonoklädd matte cermonierar med Fjäderprins!

Av Annette Olsson - 8 mars 2014 18:15

Lördag den 8 mars 2014


De senaste veckorna har både träning och väder stabiliserat sig. Apportmarkeringarna har haft hög prioritet och efter förra helgens minst sagt utmanande spår så inser jag hur duktig han är men våra spårstarter är usla. Bråttom matte ger bråttom hund och mina tjänstetecken och rutiner är inte tydliiga.

Belöningarna vid apporterna smått kaotiska, vilket jag skyllt på vattenflaska, trånga fickor osv.


Idag med fantastiskt väder skulle matte försöka att befästa "Den Japanska Te-ceremonin" och finputsa på starten. Därför var en apport lagd mycket nära spårstarten (20 m).


Vattenflaska i höger ficka, godis och Kong i vänster. Fram till spårstarten där jag börjar sela på och då kommer det en husse med Bautastor Berner Senner ca 10 meter från oss.    Föraren hälsar vänligt och hunden är mer än måttligt intresserad, skuttar o upp på två bakben, hussen stannar till och jag ler lite pressat. Dixon såklart intresserad men inga åthävor.   

Jag vänder prinsen mot annat håll o slutför påselning. Spårstarten blir ju inte så fokuserad med ett Berner Senner ekipage som stannat drygt 15  meter snett framför oss.

Dixon får sig en åtutning att spåra. Dixon spårar men vi missar 1:a pinnen,

Exakt vad Annelie påpekade.    Dixon spårar efter 30 meter helt ok och markerar pinne 2, 3, 4 och fem.

Vid markeringarna klick, bra och kastar Kongen lek, godis och vatten. Problemet är bara att den "förbannade vattenflaskan" trillar ur pga för grund ficka när jag böjer mig ner, under tiden ligger kopplet runt ett bakben och Dixon vill ha Kongen igen.    

Alltså en Japansk Teceremoni ska vara värdigt stilfull. Min ceremoni blev panikartat flaxig och måste sett mycket komiskt ut. OBS! inte vid en markering utan vid samtliga.

Vid sista apporten och vid min avselning så passerar dessutom en ägare med sin spaniel joggande förbi oss, då står Dixon med ena benet utanför selen och det andra kvar. Då får Dixon tänka om och matte inleder en regelrätt linförighet, som gick riktigt bra. Sedan var det ut med andra frambenet.  

Alltså prinsen fixar denna totala dårskap och bara levererar.   Då får jag en inre bild av hur det skulle sett ut om jag hade haft en fotsid Japansk Kimono och kängor på.  


Nu tar jag beslutet att omedelbart åka till Teba och införskaffa ett hundförarbälte, vilket jag kollat tidigare att det fanns varianter av på Teba. 


Jag inhandlade ett rött hundförarbälte med plats för två vattenflaskor, stort fack och två mindre och diverse andra förnödenheter.

 


Jag hoppas du kan se det fina med ett rött hundförarbälte som markering av midjan!    

 Sedan ett par rejäla kängor!



Om du skulle få syn på en till växten kort person, iförd fotsid Japansk Kimono med kraftiga kängor på fötterna, som utför en stilfull ceremoni med att servera sin schäfer vatten och med värdiga rörelser svinga Kongen och sedan trippa fram försiktigt, så kan det vara Team Dixon!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Olsson - 18 oktober 2015 15:00

Söndag 18 oktober   En fredagskväll i september 2014 hörde jag ett skrik från häcken till min infart. Det var mörkt och genast började jag försäkra mig om det var innanför staketet eller utanför. Viktigt med tanke på att Dixon måste kunna släppas...

Av Annette Olsson - 26 juli 2015 18:00

Söndag 26 juli 2015   Semester     Starten blev blöt i flera bemärkelser, ösregn i två veckor. Toalettstolen dröp av kondens och ständigt rinnande. Bilen reparerad för pengar som stod som spön i backen.  Parasollet kasserat, grillen sönderros...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards