team-dixon

Alla inlägg den 27 oktober 2013

Av Annette Olsson - 27 oktober 2013 11:27

Söndag 27 oktober 2013


Vi var ute 7.00 i kohagen för promenad och flåsträning, hur tänkte jag?   


Jo, ska det blir storm så gäller det att utnyttja dagen. 

Denna matte är flexibel....... fullt av vita fåglar långt bort över, Dixon ställde upp sig och vittrade. Hellre luftburet sk vilt än markburet, så prinsen blev lös, trots att han så att säga stod inställd på jakt. 

Dixon sprang fram 25 meter och jag ropade stanna (utan panik i rösten) han stannade och vänder sig om, tittar på mig och jag kallar in honom lugnt och fint.   


Om han stannade pga avståndet var långt till pippiarna eller för mitt stanna låter jag vara osagt.

Själv tror jag att det var för långt och att han inte var beredd att lämna mig.   


Vi körde på i en timmas tid och sedan la jag ett spår med hare som korsade spåret. 

Medan spåret låg till sig tog vi turen genom ett sömnigt Abbekås vidare till Tores för att inhandla färska bullar. Hem om och slängde in en tvätt, hämtade nertrillad brevlåda och ståltråd till densamma.  


Nu hade spåret haft sin liggtid och Dixon kunde spåra med galanta vinklar och ett tempo som skulle gjort de flesta 400 meterslöpare avundsjuka på denna "lastgamla matte".   


Jag är absolut inte nöjd med markeringarna, han markerar men det går undan och jag får skrika stanna för att ge belöning. Jag tror inte ett kilo oxfilé skulle ändra någonting.    

Nåja, Annelie är informerad och plan B får ändras till en annan plan.


Min effektivitet och energi hade inga gränser denna morgon, så nästa stopp var att fixa brevlådan.

Det blev bra, bör tåla både det ena och andra.   


Nu styrdes "Guldgruvan" (bilen) mot YstadBK, där vi körde ett för dagen alldeles lysande lydnadspass på ca 30 minuter.  Varför detta? Jo dels för att efter flås och spår få till en lydnad som fungerar och en hund som håller ihop. Men också för att få min ljuva Turbo att snabbt förstå "appellplan" och bruka allvar direkt.  Detta har vi tränat på och har varit min stora oro. Men det har lyckats de senaste 10 gångerna så nu får jag lägga av.   


Redan när jag svänger in mot klubben så hör jag ett svagt pip från Dixon. Han är ju en tyst hund som mycket sällan höjer rösten (bara bevakning hemma 3 skall). Men förväntan går inte över i Turbotakter.  


All min träning har således ett syfte, jag är ett sådant "kontrollfreak" att jag måste veta hur fungerar detta eller detta. Den dagen vi ska tävla så ska jag veta allt om hur han reagerar....... (stackars Dixon).


Bara så att jag kan koncentrera mig på mina egna tillkortakommanden och nojjor, Dixon kommer att hålla ihop! Men frågan är om matte håller ihop!  


Nu är matte nöjd och börjar längta efter kaffe, så jag köper två härliga wienerbröd i Ystad.  Grädde på moset är att solen skiner alldeles ljuvligt. Lika bister som slätten kan vara lika underbar är den en höstdag som idag.  


Gårdagen gick i lugnets tecken och det var helt rätt. Grillning av entrecoté och ungnsstekta rotfrukter blev lyckat och gott. Tyvärr fick Dixon ingen möjlighet att hämta grilltången då den låg i bestickslådan men han älskar våra grilläventyr ändå.



                   


  

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards