team-dixon

Direktlänk till inlägg 15 juli 2013

Semesterträning!

Av Annette Olsson - 15 juli 2013 17:26

Söndag 30 juni 2013


Vad kan vara bättre än en regning dag i skogen med bästa spårgänget?
Matte mycket nöjd med Dixon, alla pinnar och galant spår. Bernt och Berith ett extra tillskott av erfarenhet som heter duga. Vi tackar och bugar! Nu bara slapp i soffan.


Måndag 1 juli 2013


Vilken härlig dag vi haft tillsammans med Jessica och Spexa! I hela fem timmar har Dixon promenerat, druckit vatten, fikat, vilat = platsliggning. Burlövs BK med härliga omgivningar. Dixon har varit så himla duktig och flörtat med lekinviter. Spexa har minsann också flörtat. Nu är Prinsen trött och väntar på tinande märgben. Tack Jessica för en härlig dag! Som vanligt ett under   


Tisdag 2 juli 2013


Härliga semester, så här skulle jag vilja leva årets alla dagar.
Vi startade förmiddagen med YBK, där vi körde ett regelrätt lydnadspass. Dixon tjuvade på inkallningen, matte sa stanna och banne mig han stannade tvärt.   


Vi fortsatte till Revinge och han fick ett 500-600 meters spår. Solen gassade och spåret låg i 40 minuter. Missade första pinnen och det kan jag förstå med den turbofarten. Jag hängde efter med sträckt lina. Inte bra där! Prinsen stannade en gång och bevakade bilar på vägen hmm!
Jag fick tala om att det är spåra som gäller. Nästa gång ökar jag liggtiden för att se om det hjälper. Men nosen var i kärnan och vinklarna var bra.


Vi avslutade vår tur med bad, det var ett tag sedan så första plumset på djupt vatten såg han lite förskäckt ut. Han fäller ut öronen åt sidorna vilket verkar smart (ser inte speciellt värdigt ut). Han apporterar i vattnet men jag tar det lugnt med avlämnandet........ Sedan fick han springa och det gjorda han med glädje.
Nu tänkte vi faktiskt ta det lite lugnt, för ett senare lydnadspass i trädgården. Vi kör vårt eget läger hela veckan ut!
 
 

Onsdag 3 juli 2013


Innan träning på klubben så besökte vi Örestads Katt och Hund! en go pratstund och äntligen en svart Kong+ att där finns Taste of the Wild, femtio riksdaler billigare och slipper köra in till Lund. Uppspelt träning på klubben, eftersom vi varit där en timme tidigare och promenerat med skaplig störning, så fegade jag ur. Ingen träning för Dixon i och med lösa hundar i gruppen och inte hel kontroll. Men på fikat så berättade jag hur jag vill ha vår träning och alla ställde upp på detta. Efter en vecka utan bakslag så vill jag inte riskera för mycket på en gång. Jag är för en mjuk tillvänjning. Imorgon en annan dag!


Torsdag 4 juli 2013


För variation tränade vi ensamma på SkurupBK. Övrig variation "rutan" det var kul tyckte Dixon, första skicket var farten som vanligt turbo men han fattade snart att med kommandot stanna så är det inte läge att lägga in högsta växeln. Ingen target utan boll som han inte rörde på stanna, utan väntade snällt på min inkallning.   

Körde med släpande lina då där var en hel del fåglar och kaniner. Men taggad och fokuserad som han var så brydde han sig inte. Vårt eget lilla träningsläger har resulterat i att gräsmattan inte är klippt, så den ser grym ut. Om jag vill kanske klipps den i kväll.....

Lite shopping för mitt pyssel med Kongen...... snöre plastat, rejält och bricka inhandlat. Killen på XL-bygg tittade mycket skumt när jag förklarade vad jag var ute efter (visade den svarta Kongen för hålens skull) vilket resulterade i att brickan kostade oss inget. Han var nog bara glad att bli av med en sådan underlig person..... Prinsen vilar, det här med att matte har semester är jobbigt men kul!


Fredag 5 juli 2013


Vår lilla 3 km runda var underbar! Vi träffade den försynta, karismatiska prinsessan Lala (heter egentligen Choklad) och hennes trevliga matte. Tänk så många underbara hundmänniskor det finns!


 



Lördag 6 juli 2013


Solig, varm spårdag i Vomb. Alla pinnar hemma och vinklarna super.
Dixon och matte tackar oxå Bert och Berith för uppletande i nybörjarform, Dixon gillade detta! Fungerade helt enkelt utmärkt.  

Stort tack till Berith för ditt engagemang. Alla hundar gick bra på sina spår idag.


Söndag 7 juli 2013


En varm dag i trädgården, fått gräset klippt och en del rensande gjort.
Vi sparade på krafterna till eftermiddagens introduktion till skydd.
Härlig upplevelse att se Prinsen in "action" ......... Dixon som aldrig skäller trodde jag....... så fort figgen drog igång bytet så skallade han, visade på både mod, bra bett, skärpa, tyvärr var figuranten stundtals mer intressant än bytet men det finns bot för allt.

Jag trodde väl aldrig att han skulle hänga kvar i armen? Dixon har aldrig blivit presenterad för en skyddsarm. Efter två omgångar var han trött den gode turbon. Matte helt slut i både huvud och fysiskt.

Nästa gång måste jag hitta någon som filmar, ja helst inte matte då, för hon tappade hakan och gapade med munnen som en fisk! Nu är jag värd en iskall öl och måste skriva i träningsdagboken.


Måndag 8 juli 2013


Två veckors semester och nu börjar en avslappnad känsla att ge sig tillkänna! Sitter inomhus efter förmiddagsshopping av bl.a Laxolja. Den gode prinsen slickade i sig allt i skålen (Vom med laxolja) och vilar lugnt på köksgolvet. Jag borde gå ut i trädgården och rensa för sitta still kan jag inte! Glöm inte bort att rösta på Dixon If-Hundkollen under Bushund. Skicka in en egen bild, så röstar jag! Semesterkul.


Torsdag 11 juli 2013

Skydd och en helt fantastisk Dixon! Nu måste vi testa lydnaden innan skyddet.  Nästa gång lydnadspass innan skyddet. No good! No skydd! Helt överens med figgen.   


Fredag 12 juli 2013


Idag blev det spår i Sturup i gassande sol 24 grader på riktigt torr mark. Liggtid ca 50 minuter.

Vis av Revingespår, så lät jag honom innan påsläpp vinda ut över vidderna, han måste ju checka av.
Dixon fick verkligen jobba och det gjorde han koncentrerat under hela spåret, alla pinnar markerade. Trött? vet ej tror mer påverkad av värmen.


Tillbaka till Skurup BK och testade rutan, då märkte jag ...hur påverkad han var av värmen........
Han travade lugnt ut till rutan och drog med bollen i mun mot bilen.
Efter shopping och hemma i trädgården körde vi ett träningspass mini och då var det fullt ös igen! Givetvis var upplägget planerat, vill ju veta hur värmen påverkar. Kyltäcke eller bädd hade varit bra i detta läge. Nu vila i ett härligt väder. Ha en skön fredagskväll!

 
Lördag 13 juli 2013
 
Gästspelade hos Comealongs ytsök! Bra resultat med Opal, underbar liten schäfertik från Kennel Walkini. Skygg men härligt nyfiken! Med tålamod kommer man långt. Numera är vi bundisar. Första gången fick matte Eva figga. Andra gången med hjälp av två figgar, lillhusse Lucas som assisterades av Dixons matte. Det blev hur bra som helst för att vara första gången. Opals nyfikenhet tog över och mjuka rullen var inget som helst problem. Osäker matte växte och givet även Opal. Övriga deltagare hjälpte till på ett underbart sätt.
Dixon fick inte göra någonting bara koppla av i bilen, inte snällt av matte men nödvändigt ibland.   

Söndag 14 juli 2013


Härlig spårdag Sturup. Mycket nöjd med prinsen. Rejäl vind, hårt, torrt och pinnarna lagda i lä (vid sidan om halmbalar)! Dessutom låg slutet där vi alla traskat förbi och vinden rakt mot Dixon. (Bert tyckte nog att jag var lite orättvis mot Dixon med all rätt).
Även Yassi, Kindra och Fräck klarade spåren utmärkt. Samtliga förare nöjda och belåtna!

Vi fick applåder väl förtjänta   Bra träningskompisar!




Måndag 15 juli 2013


Ystad BK från morgon till 15.00 Lägervecka med massor av hundar och duktiga instruktörer. Miljöträning av Dixon, legat med öppen lucka i skuggan och sett hundar komma o gå! Varit ute passerat öppna bilar, sett hundar arbeta, springa och matte pratat med hussar/mattar med hund. Lugn och tyst hela dagen.

Jag begriper mig inte på honom? Passivitet som jag är mycket nöjd med.

Professionella hundförare med kopplade hundar när de passerar öppna luckor.

Inte mycket skäll ur bilarna....

Ganska tråkig träning men jag hamnade bakom Anitas grupp, så jag såg ekipagen framträda och fick testa om jag förstod problemen, svaret kom när Anita körde igång övningen. Faktiskt mycket lärorikt och intressant. Träffade en Hederforsare, Christer Sjögrens Odina, så vacker!
Jag fick också kontakt med en underbar Rottistik som flirtade vilt med mig. Hon vände hela gruppen ryggen och koncentrerade sig fullt ut på mig. Imorgon kör vi repris men då från läktarplatsen vid appelplan.


 

 

Tisdag 16 juli 2013


Från morgon till 14.00 YBK. Idag var det uppletande, absolut intressant.
Tittade även på träning av rutan, det gav mig positiv förstärkning av boll i rutan, förutsättning är att hunden kan stannakommandot.  Dixon kan!  


Dixon har växt, inte ett knyst, inget större intresse för hundarna trots att jag försökt provocera. Får se om det fungerar även på klubben.


Matte shoppade loss hos Maria Wahlström, matte fick en praktisk Hurttaväst, till Dixon liten bitstock, ny gul boll och den slimegröna "Fajtabollen". Bollen modell större blev mycket populär. Imorgon har Anitas grupp spår och på eftermiddagen lydnad. Jag tror vi tar en sväng dit på efm. På kvällen ska vi ju grillas av bästa spårgruppen......


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Olsson - 18 oktober 2015 15:00

Söndag 18 oktober   En fredagskväll i september 2014 hörde jag ett skrik från häcken till min infart. Det var mörkt och genast började jag försäkra mig om det var innanför staketet eller utanför. Viktigt med tanke på att Dixon måste kunna släppas...

Av Annette Olsson - 26 juli 2015 18:00

Söndag 26 juli 2015   Semester     Starten blev blöt i flera bemärkelser, ösregn i två veckor. Toalettstolen dröp av kondens och ständigt rinnande. Bilen reparerad för pengar som stod som spön i backen.  Parasollet kasserat, grillen sönderros...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards