team-dixon

Alla inlägg den 28 juni 2013

Av Annette Olsson - 28 juni 2013 13:39

Fredag 28 juni 2013

Mot YBK som var näst intill folktomt, enligt gårdagens beslut begav vi oss till Ystad. Parkerade bilen vid cetralen och startade vår promenad längs Ystads trånga kullerstensgator. Packat med människor och matte spanade hundsvanar och hundar, vilket ju ger helt fel signaler. Men vi avverkar drygt en timme, min hjärna var helt slut efter alla korsningar och på helspänn. Men promenaden blev lyckad då Turbo Dixon snabbt följde mig slickat nära och lugnt.(träning bara det).

Jag varierade gator med mycket folk och avslappnat något tommare gator. Vi tog en break med platsliggning på en gräsplätt.

    


Sedan styrde vi kosan mot centralen då Dixon var som i trans och vi hade flyt.   

Väl på centralen så hade vi en timme kvar på parkeringen och jag får se en jättekö med människor mellan centralen och färjterminalen.

 


Vi börjar att gå mellan människor i kön om det bara var mindre än en halvmeter så rundande jag med slickad Dixon. Jag var helt fokuserad med löst hängande koppel, avslappnad utan att använda kommando, boll eller godis.

Om så självaste kungen hade stått där så hade jag missat det.


Prata om bubbla, vi var ett, en näst intill religiös upplevelse.  

När vi avverkat busskön och kom fram till färjeterminalen lät jag Dixon hoppa upp på en bänk och tog ett foto.

 


Vänder mig om och ser att alla i princip tittar på oss. På håll såg jag att det var glada ansikten och ingen hade kommenterat vårt slingrande mellan resväskor och människor. Vi fortsätter tillbaka till perrongen och gör samma procedur där.   

 


Vi har alltså passerat engelsk bulldog, amstaff och ett antal andra hundar som varken jag eller Dixon uppmärksammat. Vi var närmare en någonsin drygt en meter. Kommando stanna stilla och jag går ut i kopplets längd och kom här. Enda verbala kommandot, förutom några få bra och klappar. 


Hela scenariot var magiskt, det blev som en uppvisning av tyst förare och en helt lysande hund. Det bara blev så.

Miljöträning när den är som bäst. I min värld så måste en hund som klarar detta utan att bli störd av "what so ever" även kunna klara en appelplan.


Vår träning av att fullkomligt ignorera människor oavsett vad dom gör har alltså gett resultat. Jag är helt säker på att Dixon hade kunnat vara lös i detta tillstånd vi befann oss.


Jag har inte nämt övriga störningar av buss som plötsligt tutar och pyser då vi båda reagerade men föll snabbt in i vår bubbla igen.


Finns säkert någon som tycker detta är "pytt" och det skiter jag fullkomligt i därför för mig om någon så har jag förstått vilken sinnestämning jag behöver vara i. Dessutom har jag insett vilken styrka vår  konektion och  fokusering är.   


Sedan kan man fråga sig vem som behövde detta? Jag tror att det var absolut viktigaste för mig.


Dagens slutord blir: "För det första blir det inte och för det andra inte som man tänkt sig". I detta sammanhang blev det så mycket bättre.  






Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards