team-dixon

Direktlänk till inlägg 11 december 2012

Rutiner för Vinter och Flexikoppel

Av Annette Olsson - 11 december 2012 14:14

Tisdag 11 december

Denna blogg har legat i träda mycket pga mina nya rutiner! Rutinerna på Söderslätt ändras av nödvändighet under vinterhalvåret. Uppstigning 4:30 istället för 5:00, kvällarna består av förberedelser för morgondagens biltur dvs skottning, saltning, sopa bil och sedan sover jag oroligt.

Måste gå upp och kolla genom balkongdörren hur mycket snö som fallit.

Vaknar av plogbilens oranga sken!!!   


Rutiner vad gäller hundträning blir också annorlunda. Mörkret morgon och eftermiddag gör att det blir svårare att träna.  Det är bara morgonrundan som blir underbar vad gäller linförighet! Då befinner vi oss i en underbar bubbla!  

Stress på jobbet gör att matte är ofokuserad och inte som vanligt! Tack och lov har jag en mycket förstående och i svåra lägen lugn, fokuserad hund. 


Träningen inomhus blir navet i träningen och vårt umgänge. Nu bryr sig inte Dixon eftersom det viktigaste för honom är aktivitet tillsammans med mig.

Det absolut mysigaste han vet är att sitta i soffan brevid mig och titta på TV!  

I vårt fashionabla bibliotek med kamin kryper han helst upp i mitt knä i en av öronlappsfåtöljerna!

Precis som han gjorde som valp!

Lite trångt och bökigt men mysigt.

Ibland lyckas jag få honom att lägga sig eller sitta i den andra fåtöljen!

Men Dixon är en riktig myskille så i mattes knä ska det vara. 


Vår träning har avancerat till hopp med sättande och det var inga som helst problem, trots koppel.

Dixon har ett fantastiskt snabbt läggande så vi har utökat träningen till läggande under min gång

OBS! i köket.

Budföring har vi gjort två gånger och det fungerar.

Framförgåendet börjar han och fatta.  

Apportering inga problem förutom att han släpper apporten (oavsett vad) innan fot (mitt fel), detta tränar vi på under TV-program som t.ex Nobelfesten!    


Upphetsning över andra hundar har lugnat sig och jag återkommer till mirakelfix!

Att promenera med andra hunder absolut ingent problem, vi hänger på alla.  

Markering av apporter fungerar bra inomhus, vet ej utomhus, då vi pga väder och sjuk matte missat två gånger av spår. Vi kör på med uppletande inomhus och Jippie beröm


Nu kommer miraklet!!!! Matte har köpt Flexi. Bra av två anledningar:

Jag behöver inte ha dåligt samvete för att min sprinterprins inte får röra sig tillräckligt fritt.

Han kan röra sig mer obehindrat och jag får trygghet kontroll över inkallning och Dixons önskan av att springa till andra hundar (en önskan som inte tycks finnas).

Flexit visade att minsta ord oavsett vad så vändar han sig om eller kommer till mig!

En klar seger.  


Köpte kopplet idag och av alla hundar vi såg på 20 meter så sprang han inte mot någon av dessa.

Alltså Flexi är Mattes Snuttefilt.... Dessutom tror jag att mina signaler känns mindre i flexi


Så tack alla snälla! Jag vet att Kenneth på Dogpro använde flexi och jag frågade varför?

Det har gett mig en möjlighet att testa hans intresse på ett helt annant sätt.

Inkallning fungerar förutom i Kohagen där Dixon äger både land och föremål! 


Om nu någon tror att vi fixar appel lätt som en plätt så säger jag bara vi har en lång väg att vandra och det gör vi så gärna tillsammans.  


Det bästa är vår tajta, trygga relation och Dixons förmåga till både
On och Off!

"Skynda långsamt och med lek oh glädje"



       


 
 
Ingen bild

Susanne

11 december 2012 16:06

Fina Fina Dixon!

Annette Olsson

27 december 2012 16:09

Tack snälla Susanne! Dixon är fin fin. Oerhört villig att lära nytt och testa, bara han får vara i medelpunkten. Kramar från Dixon och Matte!

 
Margit Evertsson

Margit Evertsson

11 december 2012 16:28

Mot alla mina principer och tidigare inlärning så aldrig ett flexikoppel. I går var jag och köpte ett flexikoppel, ´bra investering hahaha.
Fina vinterbilder. Ha det gott

http://www.mittilandetsoleisia.n.nu

Annette Olsson

27 december 2012 16:07

Jag hade samma prinsiper som du Margit! Men faktum är att rätt använt så kan flexi vara guld värt! Dixon får en större rörlighet, dessutom har jag möjlighet att testa honom.
Hör gärna av dig med dina erfarenheter med flexi!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Olsson - 18 oktober 2015 15:00

Söndag 18 oktober   En fredagskväll i september 2014 hörde jag ett skrik från häcken till min infart. Det var mörkt och genast började jag försäkra mig om det var innanför staketet eller utanför. Viktigt med tanke på att Dixon måste kunna släppas...

Av Annette Olsson - 26 juli 2015 18:00

Söndag 26 juli 2015   Semester     Starten blev blöt i flera bemärkelser, ösregn i två veckor. Toalettstolen dröp av kondens och ständigt rinnande. Bilen reparerad för pengar som stod som spön i backen.  Parasollet kasserat, grillen sönderros...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards