team-dixon

Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Annette Olsson - 14 oktober 2012 13:46

Denna vecka har varit lärorik för matte. Jag tror inte jag byter ut Dixon även om han är högtempererad!
Spår i mörker en absolut favorit för min del, trots Vargvarning. 

Onsdag träning på klubben, inte så kul då jag trillade, dessutom på en sten.    Jag la ner träningen då det var små vita och svarta hundar som kom för nära bekvämlighetsavståndet!  Funderat mycket på Dixons upphetsning, inte aggressiv men upphetsad.  

Får den gode Dixon bara en uppgift eller hinner bli intresserad av matte, så glömmer han det mesta.  

Sen har vi problemet med Svarta hundar!  Tycks som om han blir osäker av sådana.

Humöret var inte på topp när vi åkte hem. Irriterad på mig själv och riktigt aggressiv. 

Men då ska jag bara fixa det!

Vilket innebär att Dixon kommer att få utmaningen om och om igen.  


Lördag ur träningssynpunkt en alldeles utmärkt dag. 

Vi startade med platsliggning en bit ifrån IPO-planen, springande hundar och vilande hundar. Dixon låg minst 5 minuter, ögonkontakt med matte och bevakning av Alipex som ronderade. Dessutom två Malle unghundar som vilade och lekte. Förutom aguilitygänget och en unghundskurs bakom oss.  


Efter platsliggningen körde vi lite linförighet och positioner på stället vilket fungerade.   

Men sen kom en Svart Riesen med matte rakt emot oss och då var det kört!

Vi förflyttade oss bort mot staketet och fortsatte där. Sedan in i bilen för lite vila.  


Tjugo minuter senare ut ur bilen och till stegen framför klubbstugan. Där klickade Jessica och Gabriella in Dixon på apporten med en hel del störningar.  Efter 30 minuter var både jag och Dixon helt slut.

Således en alldeles underbar dag!   


Söndag Regn och blåsig (rejält blåsigt). Lägger ett ca 500 meters spår med första benet i medvind, vinkel,  kort ben, vinkel och avslutande ben i motvind. Gick enligt mig mycket bra, förutom att matte inte skrek tjohoo vid apporterna och borde ge mer lina.  


Dagens absoluta Klo, budföring. Dixon startar, kör ut i Turbostil till en mottagare som tror att han behöver vara rolig! Mottagarn snurrar lixom runt och Dixon kör på aha! lek och kanske kamp. Dixon slänger ett getöga mot mattes håll? Hur vill du ha det? Till slut skriker jag, stå bara stilla och säg fot!


Stackars mottagare!   som till slut står alldeles stilla och kommenderar fot. Lugnet lägrar sig och Dixon kommer i turbofart mot matte, tar cirka två meter för honom att få stopp och in vid sidan.

Ja, vad ska jag säga? Dixon var snabbaste hunden!!!!  Både ut och in.....  


Vad jag gillar mest! Dixons växling mellan Turbo Ferrari och total sinnesnärvaro och lugn. Därför vill jag inte byta bort honom!   Nu blir det rotmos och oxbringa.



 




Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards