team-dixon

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Dixon fixar MH och resten av veckans uppgifter

Av Annette Olsson - 30 september 2012 14:03

Lördag den 22 september

MH i Stehag, beskrivare Ann Olsson. Matte mycket nervös, tvekade in i det längsta tyckte Dixon kanske var för ung 15 mån. Jämförde med Shiva som var 18 mån och gjorde ett mycket bra MH.

Ja, MH är ju ingen bedömning av hunden, så vad som är bra eller mindre bra är faktiskt upp till föraren.

Svårt att komma ihåg att det är en beskrivning av vad hunden gör och ingenting annat.

Så varför var jag nervös? Jo, jag har en bild av hur jag vill att min hund ska lösa problemen/utmaningarna. Det kan jag säga att det gjorde Dixon med glädje.  

Helhetsomdömet från Ann blev: Han löser samtliga uppgifter på ett mycket bra sätt, med tanke på hans låga ålder så är det intressant hur han håller ihop hela vägen.

Dixon kommer att ha ännu mer att ge om han fortsätter att utvecklas som hitills.  

Anns fråga till mig innan omdömet blev! Hur tyckte du att det gick? Ja, jag svarade givetvis med att leta efter "små brister". Anns nästa fråga: Varför var du nervös? Den kunde jag inte svara på. Jag kände mig helt utpumpad och otroligt dum!!!! Men med tanke på glädjen över Dixons prestation så bjöd jag gärna

på det.  

Dixon var yngsta hund och vi var sista ekipaget. Så jag hann följa två ekipage och första fick bryta, vilket gjorde mig ännu nervösare. Nästa hund schäfer 18 månader sökte stöd hos gruppen och sprang runt i cirklar. Mycket spring och lite hjärna. Visade sig även på passiviteten och helhetsomdömet.

Dixon visade på mycket spring och glädje men hade alla "hästarna" och "hönsen" hemma i stallet.Vilket förvånade matte!  

Avståndsleken var han den enda som skötte enligt tänkt regelbok, gäller även övriga moment. 

Trots tradig figge som nästan såg rädd ut när han var helt passiv, så inbjöd Dixon till ny kamp med trasen. Ja, så här skulle jag kunna beskriva moment efter moment men vem blir lyckligare/klokare av det.

Det enda moment jag inte var nöjd med var "lilla bytet" dvs. haren. Givetvis sprang han ut direkt men nosade bara på haren. Men det hade sin förklaring! Har kollat på andra MH och där fick man släppa hunden under tiden haren sprang! Vi fick släppa först när den så kallade haren var stilla, död och slut.

Så jag förlåter Dixon för detta!  

Övrigt från helthetsomdömet var att han är inte speciellt intresserad av människor! Intresserad vid lek kamp, ja men för övrigt nej! Glädjer mig eftersom vi tränat just på detta.   

Passivitet inga problem, tittar på gruppen, nosar runt, lägger sig ner , sätter sig och tittar på matte. Helt nöjd är jag.   Även om texten säger är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv! Vadå han är så uppmärksam han behöver! Vi har tränat på passivitet och helt nöjd med detta! 

Dixons protokoll:

MH Dixon 2012-09-22

1a Kontakt 3, 1b Kontakt 3, 1c Kontakt 3,

2a Lek 1 4, 2b Lek 1 3, 2c Lek1 3,

3a Förföljande3/3, Gripande3b 5,

4 Aktivitet 1,

5a Avståndslek 3, 5b Avståndslek 3, 5c Avståndslek 5, 5d Avståndslek 5, 5e Avståndslek4,

6a Överraskning 2, 6b Överraskning 2, 6c Överraskning 2, 6d Överraskning 4, 6e Överraskning 2,

7a Ljudkänslig 2, 7b Ljudkänslig 3, 7c Ljudkänslig 4, 7d Ljudkänslig  1,

8a Spöken 2, 8b Spöken 3, 8c Spöken 2, 8d Spöken 5, 8e Spöken 4,

9a Lek2 3, 9b Lek2 4,

10 Skott 3

Söndag den 23 september

Tävling Malmö! Kom tidigt för rejäl runda med Dixon. Tränat linförighet och finnas till bland skällande hundar och mängd av detsamma. Trevligt att se alla ekipage och nyttigt. Undrar hur många träningstimmar som ligger bakom? Förare sammanbitna, allvarliga och spexande. Olika sätt att kanalisera sin nervositet. Blev så himla glad av alla fina förhållanden mellan hund och förare. Jag blev nervös bara över att titta på alla dessa duktiga ekipage. Smider redan planer på hur jag ska lyckas när det är vår tur utan att bryta ihop! Gillade Tommy från Ystad och hans stil att avdramatisera tillställlningen.

Speciellt sista stilpoängen med hunden upp i famnen...... Framförallt såg jag hur lycklig hans hund var,
det värmde gott. 
Oavsett resultat Gud vad duktiga alla är, med all den tid och kunskap ni lägger ner! Goda förebilder.
Vad som fick mig att bli alldeles extra glad var Jessica Sjöös underbara bilder hon tog på Malmö Brukshundklubb!  
 
Onsdag 26 september
 
Varit på klubben sedan 18.00 Hann med rastrunda, kaffe och ett ösregn. Sedan blev det riktig träning. Christer med Ted, Agneta med Kindra och så Dixon. Glad att jag presenterat appelplanen för min "lantis" succesivt. Otroligt nöjd med goda tips hur vi går vidare. Trivs mycket bra i min nygamla grupp. Längtar efter Lördagens spår, oavsett väder. Ranelid väntar vid sängen.
 
Lördag 29 september 
Spår med regn,uppehåll,regn upphåll osv. Dixon skötte spåret bra utifrån förutsättningarna. Två och 1/2 timmars väntan i bilen. Fyra av fem apporter lite snurr vid ett övergångsställe för tidigare hundekipage och spårläggare.Vi som var kvar fick belöning av Agnetas hembakade rulltårta med blåbärsfyllning och grädde! Riktigt gott!   
 
Söndag 30 september

Klubben i Malmö och körde lydnad i ca 1 timme. Kontakt, Ligg med retning av bollar, försök till framförgående, inte så bra, alltför stark retning av boll. Kontakt med enstaka steg. Mycket lek och kamp. Platsliggning vid pumphuset och utsikt av rallylydnad minst 3 min. Flyttade närmare med platsliggning så matte kunde sitta på bänk, Dixon med rygg bla. mot rallylydnad.  Ca 5-6 minuter. Väldigt nöjd med Dixons lugn och trygghet, trots svart hund. Inga skall, inga hopp! Min överbeskyddande och mjuka tillvänjning av många hundar har "so far" givit gott resultat.


Slutledning: Jag har en lugn, trygg, tyst och fokuserad hund i kopplet.

Dixon är alert, och när matte skojar så är han fokuserad på matte. Således allt som inte fungerar är mattes fel!

Jag är så himla nöjd med min Prins han har det som behövs och den enda som kan förstöra är jag.

Hoppas alla förstår hur mycket jag älskar denna Turbo.

 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 

    

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Olsson - 18 oktober 2015 15:00

Söndag 18 oktober   En fredagskväll i september 2014 hörde jag ett skrik från häcken till min infart. Det var mörkt och genast började jag försäkra mig om det var innanför staketet eller utanför. Viktigt med tanke på att Dixon måste kunna släppas...

Av Annette Olsson - 26 juli 2015 18:00

Söndag 26 juli 2015   Semester     Starten blev blöt i flera bemärkelser, ösregn i två veckor. Toalettstolen dröp av kondens och ständigt rinnande. Bilen reparerad för pengar som stod som spön i backen.  Parasollet kasserat, grillen sönderros...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards