team-dixon

Direktlänk till inlägg 29 maj 2012

Tänk om livet bestod av enbart nerförsbackar

Av Annette Olsson - 29 maj 2012 17:46

Det vore underbart om livet enbart bestod av nerförsbackar.   Men omrimligt! Det måste finnas en backe att ta sig upp för, innan man kan njuta av utförsbacken. Precis som i hundträning!  Gruvan består just nu av ett brant uppför, precis som trädgård och hem. Hundträningen har några uppför men för övrigt planat ut och känns bra. Pratar vi Ying och Yang så är balansen något skev.   Nåväl jag väljer att referera till nerförsbackarna.
Dixon har under föregående vecka visat att katter är "so far" inget problem. t.om nos mot nos. Nu kan vi ju alla skratta, eftersom detta kan snabbt förändras. Han har inte fattat att katter är högvilt..... Samma gäller harar......  Men jag glädjer mig åt att skvallerträningen har fungerat. Givetvis har detta inte varit med lös hund. Men han är lugn och avslappnad.  

Uppförsbacken som måste tas om hand är inkallning när Dixon har någonting i munnen eller mellan framtassarna, vilket han har allt som oftast. "Har den hund jag förtjänar" mattes fel bort med allt han kan leka med i trädgård! Inte så lätt även om han arbetat mentalt och fått fysisk stimulans som 5 km promenad.  

Den brantaste backen är att Dixon vill leka med andra hundar och gärna ställer sig på bakbenen och skallar kort. Vid tillsägelse slutar han dvs. låser sig inte. Ingen aggression/utfall! 

Apporterar utan tugg, håller fast men kommer inte till matte....... Vill bli jagad, vet att när han kommer så försvinner vattenkanna, apportbock, boll och annat. Går att avleda med t.ex ny boll. 

Min egen analys är att alla sk. prylar måste bort   extra ordinär belöning när han kommer till mig.  

Vid promenad inga problem vid hundmöten, försöker analysera när det är ett problem för mig.

Inomhus negligerar jag när han apporterar en det ena och det andra. Då försvinner lixom utmaningen.  Spår, uppletande, sök allt arbete inga problem arbetar koncentrerat och bryr sig inte om någonting annat. 


Slutledning: Dixon behöver större utmaningar och off träning. Efter att jag jobbat med honom både i lydnad och annat i ca 30 minuter så han börjar bli lite trött så fungerar det mycket bättre. Joggning, simmning och metala moment behövs.

Vilket innebär att även matte behöver träna orken    Hundträning kräver en del även av föraren. Om någon läser detta och har tips eller råd är det välkommet. Jag behöver input. Men för allt i världen tro inte att jag känner mig nedslagen. Denna uppförsbacke är den som är roligast att utmana till skillnad från övriga.  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Olsson - 18 oktober 2015 15:00

Söndag 18 oktober   En fredagskväll i september 2014 hörde jag ett skrik från häcken till min infart. Det var mörkt och genast började jag försäkra mig om det var innanför staketet eller utanför. Viktigt med tanke på att Dixon måste kunna släppas...

Av Annette Olsson - 26 juli 2015 18:00

Söndag 26 juli 2015   Semester     Starten blev blöt i flera bemärkelser, ösregn i två veckor. Toalettstolen dröp av kondens och ständigt rinnande. Bilen reparerad för pengar som stod som spön i backen.  Parasollet kasserat, grillen sönderros...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Av Annette Olsson - 18 juni 2015 00:00

Torsdag den 18 juni   Första semesterdagen och den har varit optimal. Känns som om jag varvat ner rejält redan första dan. Efter en oerhört jobbig slutspurt på arbetet så planade det ut och jag glidflög sista dagarna.     Sagan om mina och ...

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Skapa flashcards