team-dixon

Alla inlägg den 15 maj 2012

Av Annette Olsson - 15 maj 2012 19:50

Min relation till Dixon har från början haft väldigt fasta rutiner. Vilket varit bra för den allmänna lydnaden.   

1) Sitter lugnt vid dörren när vi ska ut.

 2) Sitter lugnt och väntar på sin mat.

3) Hoppar in och ut i bilen utan kommando (genom kroppsspråk)

4) Utträttar sina behov enligt klockan

5) Öron, klor, tänder och pälsvård fungerar.

Detta är ingenting jag behövt lära honom, det har fungerat  redan från början pga våra rutiner och min konsekvens.

Följande punkter har vi tränat:

6) Vet vad vila betyder.

7) Leta förstår han

8) Duscha och givetvis  Nej! Som enligt mig är ett mycket tråkigt kommando.... Försöker undvika detta då han lyder kommandot men meninglöst för det behöver upprepas. Alltså fungerar det inte, han gör samma sak om igen......

9) Miljöer fungerar det vi tränat som är åtskilliga men fler återstår.......

10) Passivitet/off har vi tränat och det fungerar till 90%

11) Promenaderna med hundmöten fungerar, har aldrig varit ett problem.

12) Spår, uppletande, bevakning/skvaller och sök finns redan naturligt hos alla hundar och det har jag uppmuntrat/belönat. Gett mycket bra resultat.


Så nu återstår 100% lydnad vad gäller inkallning och det svåraste att inte bry sig om andra hundar vid lydnaden.  

Som uttrötad läsare förstår du säkert att detta är skrivet för mig själv till mig själv. So sorry!

Under min semester närmare 6 veckor så skall markering av apporter, släppande, stanna, platsliggning förfinas och kontakt linförighet och fritt följ slipas...... Snacka om att jag har att jobba med! Glömde simträning!  


För att detta ska fungera måste jag få övriga livet att fungera dvs. trädgård, hus och interiört, här kommer att skrivas listor på rutiner vad gäller dagar.....


Nu är jag en väldigt spontan och allmänt gladlynt person som brukar fånga tillfället och leken men känner att jag måste strukturera och analysera våra övningar yttterligare


  Slutledning: Jag älskar detta!!!!! Problem/utmaningar som måste analyseras och värderas men framförallt hitta en lösning. 











Eftersom jag lagt allt  krut på Dixon så måste jag börja få rutin på livet i övrigt. Detta innebär hus, trädgård och interiört!

Jag har lärt känna honom och konstaterat att han är en hund som belönar delvis sig själv genom att arbeta. Han är en Gud vad gäller att arbeta!!! Lättlärd och fattar direkt, nyfiken och orädd. Dixon har stort behov att vara med oavsett vad jag gör så tycker han det är spännande. När jag städar är det ett äventyr för honom.

Presentation


Team Dixon

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundträning

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards